vasael.ir

کد خبر: ۱۲۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷ - 17 November 2018

معرفی کتاب| فقه و نقش مردم در حکومت

وسائل ـ بررسی وجوه فقهی نقش مردم در حکومت به معنای بررسی رویکردهای مختلف فقهی درباره مبانی، سازوکارها، تبعات حضور مردم در حکومت وتحلیل نقاط همپوشانی و افتراق این مکاتب است.

به گزارش خبر گزاری وسائل، کتاب وجوه فقهی نقش مردم در حکومت به بررسی نحوه ی گفت و گو های فقهی، در خصوص مبانی و مفاهیم موضوع نقش مردم در حکومت پرداخته است.

از چالش های استقرار دولت مدرن در جوامع اسلامی، پذیرش نقش مردم در حکومت است. نقش مردم، مبانی و مفاهیم آن از قبیل حقوق، مساوات، آزادی، اتکا بر آرای عمومی، نظارت مردم بر حاکمان و . . . از موضوعاتی است که هم در فقه سنتی ما ریشه دارد و هم جزء مسائل امروز ماست. بر این اساس لازم است که ماهیت، میدان عمل و به طور کلی حدود امکان برداشت مفاهیم و سازوکارهای جدید از فقه در مطابقت با نظم مدرن بررسی شود.

فقه امروزه چونان دستگاهی به شناسایی احکام و قواعد زندگی شیعیان در عرصه های مختلف فردی واجتماعی می پردازد.

در جوامع دینی، متدینان زوایای مختلف زندگی شخصی و عمومی خود را بر شرع عرضه می کنند و به انتظار تایید یا رد آن از سوی متولیا ن شرع می مانند شکل گیری حکومت های دینی این فرآیند را تقویت کرده است و عرصه پرسشگری را به صحنه اجتماع کشانده است. پرسش از حضور یکسان همه ی مردم در امر اجتماع، به سیاق شهروندی، و آثاری که انتخاب آنان در آینده جامعه می گذارد، وارد گفت گوهای فقهی شده است.

نکته مهم و قابل توجه این است که هر چند گسترش بحث به حدی است که تقریبا همه شاخه های علوم دینی اعم از فقه، کلام، فلسفه، تفسیر و . . . را به خود مشغول کرده است اما کماکان قاطبه ی مردم پاسخ سوالات خود را در فقه جست و جو می کنند و فقها را موظف می دانند که نظر شرع را در مورد زوایای مختلف زندگی روز مزه بیان کنند.

کتاب " وجوه فقهی نفش مردم در حکومت" به بررسی نحوه ی گفت و گو های فقهی، در خصوص مبانی و مفاهیم موضوع نقش مردم در حکومت پرداخته است.

بررسی وجوه فقهی نقش مردم در حکومت به معنای بررسی رویکردهای مختلف فقهی درباره مبانی، سازوکارها، تبعات حضور مردم در حکومت وتحلیل نقاط همپوشانی و افتراق این مکاتب است.

ادعای نویسنده در این کتاب این است که نقش مردم در حکومت را می توان بر اساس رویکردهای فقهی بیان کرد و این حضور الگوبرداری از مفاهیم وارداتی نیست، بلکه نشأت گرفته از فقه است و می توان بر اساس روش اجتهاد آن را ردیابی کرد مبانی، سازوکارها و لوازم هویت بخش خود را دارد و خود را ملتزم نمی داند که دائم با الگوهای رقیب مشابه سازس کند بلکه ملتزم به منابع فقه و روش اجتهادی است.

بر اساس روش پیش گفته، وجوه فقهی نقش مردم در حکومت، در این کتاب طی چهار بخش پیگیری می شود. بخش اول به تبیین چارچوب نظری بحث و روش این پژوهش پرداخته است. سپس مبانی فقهی نقش مردم در حکومت ذیل فصول حق، آزادی، مساوات و عقلانیت بررسی می شود. حضور مردم ناشی از حقوقی است که برای آنان در عرصه اجتماع لحاظ شده است. حق در فقه شیعه امری خدادادی است و شخص آزادانه می تواند به آن اقدام کند یا به دیگری واگذار کند، لذا حق با آزادی و مساوات مردم و نیز کفایت عقل ایشان برای انتخاب یکی از راههای پیش رو پیوند خورده است. بر همین اساس حق، آزادی، مساوات، عقل و عرف عناوین فصول اول را به خود اختصاص داده اند.

پس از مبانی، در بخش سوم سازوکارهای فقهی نقش مردم در حکومت ارزشیابی می شود. موضوعاتی از قبیل بیعت،شورا، وکالت، امر به معروف و نهی از منکر و وکالت فصول چهارگانه ی بخش سوم این کتاب را به خود اختصاص داده اند.

کتاب" وجوه فقهی نقش مردم در حکومت: به قلم سید محسن طباطبایی فر توسط نشر نی و در480 صفحه به چاپ رسیده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۹:۳۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۳:۳۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۵۰
غروب آفتاب
۱۹:۵۳:۲۲
اذان مغرب
۲۰:۱۱:۳۰